tirsdag

Et innlegg om kropp og selvbilde

Noen av dere har vært med meg lenge, noen av dere er "nye" her, og kjenner meg kanskje ikke like godt. Allikevel håper jeg dette innlegget vil være både oppklarende og fint og lese for dere. Jeg vet ikke om det kommer til å være til hjelp, men vi gjør det alikevel, gjør vi ikke? Jo det gjør vi
1212
Åkei! Da kjører vi på.


Jeg har slitt lenge med selvbilde. Jeg har alltid vært hard mot meg selv og fryktelig slem. Jeg er min egen verste kritiker, det er vi alle. Jeg har vært syk i et par år med spiseforstyrrelser, og har dratt meg selv og kroppen min igjennom et villt helvete. For ca et år siden begynte jeg å komme meg, og jeg er nå frisk, men selv om jeg klarte å spise og forholde meg til mat, slet jeg fortsatt med vrangforestillinger i forhold til min egen kropp, og et dypt hat. Syk eller ikke, aldri god nok.

Når det er sagt, så er jeg en ganske praktisk anlagt person. Jeg lærer fort, tenker logisk, og jeg har aldri hatt behov for en "wake up call" eller en spesiell opplevelse for å forstå hva jeg trengte å gjøre for å ha det bra med meg selv. Jeg har alltid visst hva jeg trengte og jeg har alltid hatt resursene, men jeg har ikke alltid guts. Det er vanskelig å gå bort ifra noe som har vært hverdagen din lenge, for du vet ikke hva som kommer etterpå. Men jeg måtte til slutt ta spranget. Sånn var det da jeg bestemte meg for å komme meg fra spiseforstyrrelsen, og sånn var det da jeg nylig bestemte meg for å slutte å hate min egen kropp.

For meg var det enkelt. For det er ikke slik at jeg alltid har hatet kroppen min, vi har jo alle gode og dårlige dager i forhold til utseende og selvtillitt. Det jeg har gjort, er å fokusere og liste opp hva som gjør en god dag god og en dårlig dag dårlig. Hvilke folk trekker ut det negative i deg? Hvilke folk får deg til å føle deg bra? Hvilke aktiviteter hjelper, hvilke hjelper ikke? Åkei, nå er jeg kjempesinna på kroppen min, hvorfor og hvordan gikk det til?
Jeg gikk rett og slett inn i meg selv på en praktisk og grei måte, og på denne måten har jeg lært å kjenne meg selv bedre. Og dette er vel det eneste rådet jeg kan gi dere, vær bevisst. Dyrk det som gjør deg godt, bli kvitt resten.

Dette var mitt første steg, resten var det å akseptere. Jeg tvang meg selv til å ta en lang titt i speilet (bokstavlig talt) og spurte meg selv; Er dette virkelig så ille? Ok, så er lårene mine ganske store. Og magen min er ikke flat. Jeg har litt grevinneheng, og til og med en dobbelthake. Jeg har en stor rumpe, jeg er bleik, jeg har arr. Men er det så ille?

Jeg vet at mange som jobber med det å akseptere seg selv jobber med dette er "fint-dette er ikke, så vi glemmer det"-metoden, hvor de setter fokus på det de liker og ignorerer/kler ned det de er ufornøyd med. Dette er flott, if it floats your boat, men for min del vil jeg ikke glemme eller gjemme vekk. Jeg vil akseptere hele meg. Jeg ville snu det;
Ok, så jeg har store lår. Men det er jo litt fint da? Det er frodig, og litt sexy. Og jeg har sterke ben, det er bra. Og magen min er ikke flat. Kanskje det er like greit? Jeg synes jo mage er søtt på andre, så hvorfor ikke på meg? Og grevinneheng? Jaja, de er jo egentlig en grei størrelse. Hvem bryr seg om at de henger litt? Store rumper er jo egentlig veldig flott, og det at jeg har blek hud? Jeg kan jo faktisk ikke noe for det. Jeg kan ikke noe for det
dsa
(jeg har postet dette bildet før, og det er tatt av min venninne Terese. Hun intervjuet meg for et skoleprosjekt om spiseforstyrrelsen min og tok også noen bilder av meg. Det å snakke om det og være så åpen med de gode personene rundt meg, har hjulpet masse. Dette er også et av de bildene jeg ville vært livredd for å legge ut før, men nå er det helt greit.)

Noe annet jeg har jobbet med, er å bevisstgjøre for meg selv at kroppen min og personen jeg er, er to helt adskilte ting. Jeg er ikke strekkmerkene mine, jeg er ikke magen min, jeg er ikke kroppen min. Og om noen noen gang dropper meg på grunn av hvordan jeg ser ut, så er det de som taper på det. Og de taper mye.


OPPSUMMERINGSTID!
Noen ting som er viktig for meg å huske på:
Jeg lever bare én gang, og jeg ble født inn i denne kroppen. Jeg vil gjøre det beste ut av det. Jeg er takknemlig for at jeg er her, og jeg vil ikke kaste bort tiden min på å hate utseendet mitt.

Noen tips:
Dyrk det som gjør deg lykkelig, om så det bare er for et par sekunder. Oppsøk oppmuntrende internettsider (det er f.eks. mange flotte tumblr-blogger dedikert til det å elske seg selv og selvbilde). Ikke vær redd for å se i speilet. Ikke la utseendet ditt være en hindring. Skriv en liste over ting du liker ved deg selv (tegn hjerter og fine oppmuntrende ting i margen). Bli kvitt dårlige vaner/dårlige personer i livet ditt. Smil masse.

Jeg håper jeg fikk med alt jeg ville få med, og håper det ikke var for forvirrende. Men dere skal være stolte av den dere er, for det er bare én av dere. Smal, bred, høy, lav, eple, pære, lys, mørk. Dere er alle flotte, jeg lover dere det.

ads
hvorledes kan min, hva vi kaller for livskvalitet, beholdes eller bli høyere? Og livskvalitet går overhodet ikke på hva man har, men hvordan man føler man er og hvorledes det er; hva er det som gleder oss?
- Arne Næss, fra sangen If we want it, it's right av Thomas Dybdahl.

55 kommentarer:

  1. veldig bra innlegg! folk kan være så slemme mot seg selv.

    SvarSlett
  2. det passer så fint at du skriver om dette, i februar og alt, som er måneden for å bli glad i seg selv (selv om man burde jobbe med det hele tida.) jeg har aldri hørt grevinneheng før, men det var et fint uttrykk, hihi.

    SvarSlett
  3. Bra innlegg, Synne! sier som Donna i doctor who jeg: try hugging a skinny person. it's like getting a paper cut.

    (okei, hun sa det ikke akkurat sånn. jeg tok meg friheten til å editere litt.)

    SvarSlett
  4. dette synes jeg var helt fantastisk flott!

    SvarSlett
  5. jeg begynte å gråte. tusen tusen takk!

    SvarSlett
  6. Herlig innlegg, Synne :) Og du er en herlig herlig jente <3

    SvarSlett
  7. Dette innlegget syntes jeg var veldig fint, og jeg kjenner at det hjalp å lese det. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser, og nå er jeg på det stadiet om hvordan jeg skal klare å bli fornøyd med hvordan jeg ser ut. Det er ikke akkurat den lettelse oppgaven jeg har blitt gitt. Jeg ville egentlig bare si tusen takk tipsene, de er varmt velkomne og jeg skal skrive de ned i min notatbok.

    Og; du skriver nydelig.

    SvarSlett
  8. Jeg takker deg så inderlig mye for dette innlegget, og jeg er så himla glad for at du føler deg så mye bedre om deg selv nå. <3 Du er forresten absolutt nydelig!

    SvarSlett
  9. Jeg sier det samme som alle andre: tusen takk for at du deler noe så personlig og hjelper andre å å få et bedre selvbilde! :D

    SvarSlett
  10. jeg gråt av dette innlegget. du skriver så vakkert. jeg tror jeg kan klare å mislike kroppen min litt mindre, til og med.

    SvarSlett
  11. takk takk takk for et veldig bra innlegg!

    SvarSlett
  12. synne, DU ER SÅ FLINK!

    SvarSlett
  13. Synne du er den beste bloggern jeg vet om!

    SvarSlett
  14. Jeg vet det er deg, Peder!

    SvarSlett
  15. fysøren du er sterk og beundringsverdig. OG PEN(!) virkelig

    SvarSlett
  16. På alle måter et gjennomført pent og hyggelig menneske :) Du ser bra ut. Det gjør bloggen din og. Nå skal du få en #ffnor.

    SvarSlett
  17. Et veldig fint innlegg, og det bilde er kjempefint av deg. Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  18. Hei Synne, jeg har fulgt deg og bloggene dine en god stund fra sidelinjen. Beudret både bildene og ordene dine. Det er godt å lese at du har det bra, både med deg selv og tilværelsen din. Dette innlegget var ordentlig innspirerende å lese, og jeg synest det er flott hvordan det du skriver får leserene dine til å føle seg bedre med seg selv. Takk.

    SvarSlett
  19. Utrolig inspirerende skrevet! Jeg har slitet en del i det siste, fokusert for mye på utseende osv. Og når alt kommer til alt blir jeg bare etterlatt med masse depresjon og hat. Jeg prøver å tenke positivt, men det er jo ikke alltid nok. Jeg har aldri vært så full av hemmeligheter og depresjon som det jeg er nå.. Men jeg gjemmer meg bak det faktumet at det er vinter og kaldt, og at alt blir bedre til sommeren.. Men tusen takk! Som skrevet tidligere; Utrolig inspirerende skrevet! Takk!

    SvarSlett
  20. Fantastisk skrevet, det fikk meg faktisk til å føle meg bedre. Sliter med spiseforstyrrelser selv, og tror jammen meg jeg skal like denne posten på bloglovin og lese den igjen når ting blir veldig tungt. Inspirerende! Du har herved en ny følger <3

    SvarSlett
  21. Nydelig, bare nydelig. Ny følger :)

    SvarSlett
  22. Synne, jeg er utrolig stolt av deg. Bare det at du klarer å vise arrene dine den dag i dag uten å bry deg noe spessielt over det, syntes jeg er utrolig sterkt gjort. Å du er en flott jente Synne, vi alle har noe vi ikke er helt fornøyd med. Du vet, jeg har også litt stor rumpe Synne, det er sånn det skal være!!!!! GUTTA MÅ JO FOR FAEN MEG HA NOE Å TA I :D
    Du sitter som regel ved siden av meg på skolen Synne, å du er så søt der du sitter:D hihi <3 Love you <3

    SvarSlett
  23. Dette var et vakkert innlegg, Synne. Du skrev om noe veldig sårt på en fantastisk fin og forståelig måte. Jeg takker deg, som en gutt som ønsker at flere både jenter OG gutter tenker slik, og som menneske som selv trenger en liten tankevekker som dette noen ganger. Jeg gjentar; vakkert.

    SvarSlett
  24. Dette er så sant. Og flott.

    SvarSlett
  25. Eg synst du er fin, heit og sexy.

    Og alt du skriv i dette innlegget er kjempebra skreve. Å heller ville fokusere på det som gjer ein glad i staden for å gøyme det ein ikkje likar er det beste og modigaste valet. Håpar fleire skjønar det etter å ha lest dette.

    SvarSlett
  26. Du er flink. Virkelig. Og sterk. For det å komme seg ut av en spiseforstyrrelse er så mye mer enn bare det å begynne å spise igjen/slutte å kaste opp. Det skal så utrolig mye mer til.

    Jeg er så enig i det du skriver, og det er noe alle burde jobbe med, selv om det både er vanskelig og krevende. Du er flink!

    SvarSlett
  27. Veldig bra innlegg! Har selv hatt spiseforstyrrelser, og selv om jeg har det bedre nå, så sliter jeg fortsatt med å akseptere kroppen min slik den er - og bør være.
    Takk for at du delte dette! Hjerte til deg <3

    SvarSlett
  28. Ps! Anbefalte dette innlegget - og bloggen din for øvrig - på min blogg.

    SvarSlett
  29. ..wonderful Page

    SvarSlett
  30. Hei! Det er veldig ærlig det du har skrevet. Tror dette innlegget har hjulpet mange.
    Hvil i fred!! Utrolig at du er borte:(

    SvarSlett
  31. Selv om hun ikke er med oss, hjelper hun andre på en fantastisk måte! Du er vakker og unik, og med din hjelp skal jeg prøve å aksepter meg selv fra nå av. Tusen takk, jeg er evig takknemlig
    - Maren

    SvarSlett
  32. Hvil i fred vakre engel.

    SvarSlett
  33. Your still touching people & changing lives! Rest in peace Synne.

    SvarSlett
  34. Fantastisk innlegg <3 Gripende ærlig.

    Hvil i fred <3

    SvarSlett
  35. Hvil i fred Synne <3

    SvarSlett
  36. Sitter på toget hjem å leser blogginnlegget til en ung kvinne jeg aldri har møtt, og kjenner tårene presser på. En fantastisk sjel.. Og vakre inspirerende ord, jeg er selv en ung kvinne på 28 år som sikkert har brukt mye energi på selvbilde og fiksering på feil, så når en så ung sjel får meg til å tenke og virkelig gå inn i meg selv, blir jeg dypt rørt. Takk til engelen i himmelen som fremdeles rekker ut her på jorden. Og ønsker hennes familie lykke til i denne tiden som kommer, vit at det er så fantastisk mye kjærlighet som sendes deres vei.

    SvarSlett
  37. Aldri lest bloggen din før, men jeg skulle ønske jeg hadde. Dette innlegget fikk meg til å følge meg bedre, og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som føler det slik. Jeg tror alt for mange unge bruker alt for mye tid på å være alt for selvkritisk. Dette innlegget gjorde noe med meg. Skulle ønske jeg kunne takke deg for at du delte dette innlegget med oss. Tusen takk, vakre deg. Kjærlighet til deg i himmelen og dine på jorda. <3

    SvarSlett
  38. Hvil i fred! himmelen har fått en fantastisk engel <3

    SvarSlett
  39. Dette var rørende å lese. Utrolig vakker sjel. Hvil i fred <3

    SvarSlett
  40. Utrolig rørende å lese! Lett å kjenne seg igjen i følelsene som beskrives. Hvil i fred,vakre jente <3

    SvarSlett
  41. Det er så ufattelige at du er borte! Du har hjulpet meg så mye med dette innlegget. Jeg er 27 år og har slitt så lenge jeg kan huske med dette. Du berører meg fra himmelen. Takk for hva du skriver, vakre, sterke, unike jente. Feller tårer for at du aldri kom lenger i livet.

    SvarSlett
  42. Så nydelig du var.. <3 Tårer i øyene. Hvil i fred.

    SvarSlett
  43. Kjærlighet<3<3<3

    SvarSlett
  44. Det har snart gått et år siden du ble borte.... men bloggen din er fortsatt aktuell, den er fortsatt sterk, og ordene dine hjelper mange.
    Tiden din her på jorden ble ikke lang,men du har rørt mange mennesker, og du lever i alle de som var glade i deg og ble kjent med deg.
    Du vil aldri bli glemt
    <3

    SvarSlett
  45. Jeg savner deg Synne! Selvom vi ikke hadde kjent hverandre lenge så kunne vi snakke om alt (: Når jeg hater kroppen min leser jeg detta innlegget, og du aner ikke hvor mye det hjelper meg! Savner jeg deg går jeg på facebookprofilen og bloggen din, tenker på minner, hører på sangene som minner meg om deg. Det hjelper sånn.
    Når andre klager på kroppen sin viser jeg dem dette innlegget og håper det blir bedre. Innlegget om deg i avisa har jeg hengt opp på veggen forresten (:
    Du betyr fortsatt så mye. Jeg savner deg<3

    Hvil i fred fine gingerpuff, jeg vil aldri glemme deg!
    <3

    SvarSlett
  46. Savner deg, Synne! <3

    SvarSlett
  47. Saknar dig, Synne.

    SvarSlett
  48. Hello dear Synne, far away.... You are not forgatten, since I've heard about you during what happening to you, you are a part of my thoughts...so often...:) We both love to be the first up on early mornings when the house and world lies so peacefull and filled of fresh new day light and air. Everytime when I am up first on a sunfilled morning, my thoughts go to you and I think about what you would do now if you were still here.... Since than I think about to get a kjærlighet tattoo, to make sure your wonderful dreams and thoughts will never be forgatten...<3 :) We have so much in common, I wish I would have met you. <3 Much Love and Peace to you, wherever you are. Maybe the Dalai Lama is right and we will live more than once and if yes, I wish you a wonderful next one and a long, longe happy one! <3 See you in heaven! :) J. from G.

    SvarSlett