fredag

Ungdom mot retusjert reklame

bill. mrk. hjertesak.

"Dagens samfunn er prega av en stadig mer kommersialisert og seksualisert offentlighet. Vi lever i en verden med et enormt kroppshysteri som stadig når nye høyder. Dette kroppshysteriet gir enorme konsekvenser for unge jenter og gutters forhold til egen kropp, utseende og selvtilliten og selvbilde. Ungdom sammenligner sitt eget utseende med modellene de ser på reklamene. Når modellene de ser ikke eksisterer i virkeligheten kan dette få forferdelige konsekvenser.

En av tre jenter oppgir at de får dårligere selvbilde av å se på reklame for mote. Dårlig selvtillit gir et stort psykisk press, og kan være skadelig for helsen til unge jenter. I tillegg fører dette til et slanke- og skjønnhetspress.
Halvparten av landets femtenåringer slanker seg, eller har prøvd å slanke seg.
En tredjedel av norske trettenåringer ønsker å gå ned i vekt.
Halvparten av jentene på videregående syns de er for tykke. Bare 20% av nordmenn er overvektig, og knappe 2% er sykelig overvektig.
10% av alle som slanker seg, utvikler en eller annen form for spiseforstyrrelser. 50.000 norske kvinner lider av spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser er den tredje største dødsårsaken i Europa, etter ulykker og kreft."
Hentet fra aktivisme.no

Jeg går andre året på medier og kommunikasjon, og det er kanskje unødvendig å si at dette er et tema som gang på gang har blitt tatt opp både i refleksjonsnotater i forhold til skoleoppgaver og i klassen. Jeg er i tillegg datter av en reklamefotograf, hvis dette nærmest er hans levebrød (ikke mye frivillig, da han tar oppdrag på vegne av firmaer), og på toppen av det hele er jeg ei tenåringsjente. Presset vi blir satt ut for er helt enormt stort, og det er noe jeg da begynner å lure veldig på.
Er dette ok?

Hvorfor finner vi oss i dette? Hvorfor er det lov å selge en fabrikert virkelighet, særlig til unge jenter? Jeg er selv en av de 10 % som har utviklet en spiseforstyrrelse etter å ha forsøkt å slanke meg. Jeg er nå frisk etter et par helvetesår, og jeg skal så absolutt ikke legge hele skylden på reklameindustrien for denne sydommen, for det er oftest en helt annen faktor som utløser en spiseforstyrrelse. Når det er sagt så er det alikevel ikke forsvarlig hvor mye drit vi blir solgt og hvordan dette blir tvunget på oss. Vi kan ikke gå mer enn 10 meter i Karl Johan uten å bli presentert for en virkelighet som ikke finnes, et perfekt menneske.

Enten det er plakater, magasiner, nettreklamer eller tvreklamer, du finner sjeldent noe som er i sin originale form. Noe som også provoserer meg, noe intenst, er blader som virkelig lurer deg. Et eksempel er da KK, som min mor leser, hvor på den ene siden er det en artikkel om at du skal elske deg selv for den du er, uansett størrelse eller skavanker og på den andre siden en artikkel om hvordan du får slanket vekk 10 kg fortest mulig.


Poenget mitt med dette innlegget er at jeg ønsker at dere alle skal oppdage aktivisme.no. Her kan du lese mer, bli aktivist og det er i tillegg linket til andre interessante sider. Når dere først er i gang anbefaler jeg dere å vise støtte ved å melde dere inn i facebookgruppen til Ungdom mot Retusjert reklame.
Nå synes jeg dessuten dere skal se denne:



Jeg selv, som driver en del med fotografi retusjerer aldri bilder utenfor det som går på kontraster, farger osv. Rynker, føflekker, valker osv forsvinner aldri fra mine bilder, både fordi jeg ikke synes noe om det, i det hele tatt, og fordi det jeg produserer er noe jeg regner som kunstfotografi, hvor virkeligheten skal presenteres. Det eneste unntaket er om det er elementer så forstyrrende at det ødelegger balanse eller helhetsinntrykk (f.eks sminke som har blitt sølt eller blitt litt gnidd utover, osv)

Beklager eventuelle skrivefeil, jeg sitter akkurat nå på skolen og må dessuten skikkelig på do.
KOM MED DIN TILBAKEMELDING, SRIK UT! Dette innelgget er forresten oppfordret fra Sofsen.com. Skriv gjerne deres eget!

Photobucket
tenkte jeg sku legge med et uretusjert bilde. med tanke på at alle er uretusjerte (med unntak av kontrast og levels osv osv), så kunne jeg velge å vrake. her er et dog gammelt bilde av meg. Jeg har kviser, sprukne blodkar i nesa, rynker under øynene og fregner, hør meg brøle!

/slutt på engasjert innlegg som sikkert ingen leste.

5 kommentarer:

  1. så flott og sjå at det er fleire som er interesserar og engasjerar seg i dette! var med på forrige underskriftskampanje og meiner dette absolutt er noko som bør komme meir fram i media. :) Flott innlegg, stå på! :)

    SvarSlett
  2. Wow! Fantastisk innlegg! Så personlig og bra skrevet. Tar av meg hatten. :)

    SvarSlett
  3. forstår veldig godt hva du mener, og er veldig enig. samtidig så er det så vanskelig for meg å velge en side av saken, siden foto (og da spesielt mote) er en av mine største interesser. men! er enig i at bildene blir alt for kraftig retusjert og liker best de bildene hvor folk faktisk ser ut som mennesker og ikke en barbi dukke. retusjerer sjeldent så mye på bildene mine selv... men man må tenke litt på at selv bilder som ikke er retusjert ikke klarer å vise hvordan noen egentlig ser ut. hender ofte at jeg tar bilde av folk, og så på bildet ser feks kjeven dobbelt så stor ut fordi kanskje vinkelen er litt feil. så jeg syns ikke det er noe galt i å retusjere sånne små ting så lenge personen fortsatt ser ut som den man har tatt bilde av. hm, vet ikke om dette ga noe mening.. men jeg er enig med deg.

    SvarSlett
  4. btw, når jeg sa at jeg sjeldent retusjerer bildene så mye mente jeg da man trekker inn kroppen og forlenger beina og slikt. pleier å fikse på huden, men langt i fra så mye som i motemagasiner.

    SvarSlett